• Úvod
  • Chci fotky
  • O webu
  • Přihlásit se
  • Registrace

Proč fotit do RAW a nikoli do JPEG

akt-bondage-20111102_9658

Každý slušnější foťák umožňuje ukládat fotky nejen v oblíbeném formátu JPEG, ale také ve formátu RAW. Já používám téměř výhradně druhou možnost. Fotit do RAWu má dvě hodně důležité výhody, které se projeví v kvalitě fotek.

Co je to RAW?

Nejprve pár slov o formátu RAW, protože je méně obvyklý. RAW je obecné označení surového formátu, který používá konkrétní fotoaparát. Tento formát není standardizovaný, každý výrobce má svůj a dokonce různé foťáky stejného výrobce mohou mít (a často mají) RAW formát trochu jiný. Soubory v RAWu mají různé koncovky – například .CR2 (Canon), .NEF (Nikon), .RAF (Fuji) apod. Pokud fotíme „do RAWu“, znamená to, že foťák uloží data bez úprav, přímo tak, jak jsou načteny ze senzoru. Převod do JPEGu se pak dělá v počítači, buď programem který dodá výrobce foťáku, nebo ve Photoshopu (Adobe Camera Raw) nebo podobném software. Převod tedy děláme sami, takže s tím sice máme nějakou práci navíc, ale zato máme převod plně pod kontrolou. Pokud totiž fotíme do JPEGu, převod probíhá přímo ve foťáku a nemůžeme do toho moc zasáhnout. Navíc má RAW dvě hlavní výhody: bezztrátovou kompresi a (obvykle) větší barevnou hloubku. Detailně to vysvětlím dále, předem ale ještě pár slov o JPEGu.

Co je JPEG a k čemu je dobrý?

Fotky uložené ve formátu JPEG mají obvykle název s koncovkou .JPG nebo .JPEG. Hlavní výhodou tohoto formátu je velikost. Data jsou totiž uložena ztrátovou kompresí a díky tomu se fotka o velikosti 20 megapixelů vejde třeba do 4 magabytů, takže zabere pětinu místa. Ale není to zadarmo. Za tuto úsporu místa platíme tím, že uložená fotka je trochu odlišná od té původní. JPEG totiž používá ztrátovou kompresi a už se samotného názvu cítíme, že touto kompresí něco ztratíme. A ztratíme kvalitu. Je příjemné, že velikost té obvykle ztráty můžeme regulovat. Čím víc místa chceme ušetřit, tím vyšší kompresi (a tedy ztrátu kvality) nastavíme. To je podstatou nastavení kvality snímku na fotoaparátu. Můžeme šetřit místem na úkor kvality.

Ta samotná ztráta kvality nemusí být velká a na první pohled nemusí být příliš patrná. Projeví se však, když budeme fotku upravovat a opakovaně ukládat a načítat se ztrátovou kompresí. Pak se chyby kumulují a ztráta kvality může být hodně velká. Na obrázku níže vidíme extrémní příklad: první obrázek byl uložen ve formátu JPEG s nízkou kompresí a vysokou kvalitou, druhý naopak s vysokou kompresí a nízkou kvalitou. Na třetím obrázku je hodně zvětšený detail druhého obrázku. Jsou na něm dobře vidět takzvané artefakty – místa poničená ztrátovou kompresí.

nízká jpeg komprese - vysoká kvalita
vysoká jpeg komprese - nízká kvalita
detail poškození JPEG kompresí

Barevná hloubka

V článku Pixely a megapixely jsem popisoval, jak je obrázek v počítači uložen. Takže už asi víte, že každý bod (pixel) je reprezentován třemi čísly, které popisují intenzitu jednotlivých barev pixelu – červenou (Reg), zelenou (Green) a modrou (Blue). Odtud označení RGB. Pokud je obrázek uložen ve formátu JPEG, je pro každou barvu vyhrazeno 8 bitů, takže každá barva je reprezentována číslem od nuly do 255. Tomu se říká barevná hloubka a 8 bitů obvykle stačí, protože celkem dostaneme 256×256×256 kombinací, tedy více než 16 milionů různých barev, což je dost.

Problém nastane, když začneme fotografie upravovat, nebo když fotíme scénu s velkým rozdílem mezi světlem a stínem. Proč? Když provedeme úpravu fotografie (například ji zesvětlíme), některé úrovně „vypadnou“, prostě zmizí. Jak to? Zesvětlení fotky znamená, že zvýšíme hodnotu jednotlivých RGB složek. Například ji vynásobíme dvěma. To je sice dost brutální úprava, ale budiž. Vynásobením dvěma dostaneme pouze sudá čísla. Takže ve fotce nebudou hodnoty barev s lichými čísly. Rázem nemáme v každém barevném kanálu 256 úrovní, ale jen polovinu, tedy 128 a ze 16 milionů barev máme jen 2 miliony. Síla, co?

Jiný problém je velký světelný rozsah scény. Například pokud fotíme v šeru a některé části jsou silně osvětlené. Pak se nám může stát, že tmavé oblasti budou čistě černé (hodnota RGB bude (0, 0, 0)) a jiné zase přepálené (255, 255, 255). A nic s tím neuděláme. Pokud však fotíme do RAW, máme ještě šanci.

RAW má obvykle barevnou hloubku 12 bitů

Formát RAW mívá pro každý barevný kanál vyhrazeno 12, někdy i 14 bitů (výjimečně i více). Jak se to projeví? Namísto 256 úrovní jasu v každém barevném kanálu jich budeme mít 4 096 (při 12 bitech) nebo 16 384 (při 14 bitech). To je podstatně více a fotka pak snese daleko drastičtější úpravy než při 8 bitech.

akt-bondage-20111102_9571
akt-bondage-20111102_9657
akt-bondage-20111102_9716
akt-bondage-20111102_9597

Tyhle fotky jsem fotil v ateliéru. Je to už hodně dávno, v té době jsem neměl tolik zkušeností jako dnes, takže jsem nenastavil osvětlení úplně optimálně. Líbil se mi vysoký kontrast světel a stínů, ale přehnal jsem to. Na fotkách jsou hodně tmavé části a naopak osvětlené plochy jsou osvětlené příliš. Dnes bych to nafotil jinak (doufám, že lépe), ale tenkrát jsem se ještě hodně věcí učil. Naštěstí jsem ale fotil do RAWu a díky tomu se podařilo fotky zachránit a na výsledku není příliš poznat, že jsem nezvládl nasvícení. Tahle série fotek patří mezi moje oblíbené. A hádejte, která z nich se mi líbí nejvíc?

Kdy používám JPEG?

Samosebou – nikdy neříkej nikdy. I když jsem v úvodu napsal, že fotím zásadně do RAWu, jsou i situace, kdy sáhnu k JPEGu. V zásadě je to tehdy, když nepočítám s následnou úpravou fotek. Takže když jedu někam na výlet, strčím si do kapsy kompakt a cvakám si fotky na památku v JPEGu. Doma je vysypu na disk, promažu a mám hotovo. Jsou to fotky jen pro mne, abych věděl, kde jsem byl a jaké to tam bylo. A když náhodou natrefím na něco, co stojí za pěknou fotku, přepnu foťák a tu jednu nebo dvě fotky nafotím v RAWu.

Teoreticky jsou ještě dvě situace, kdy člověk sáhne k JPEGu. To je tehdy, když je málo místa na kartě, nebo když je potřeba rychlého sekvenčního snímání. JPEG je totiž menší takže se na kartu vejde víc fotek, a zároveň se na kartu zapíšou rychleji. A při sekvenčním focení (více fotek rychle za sebou) můžeme z foťáku vyždímat více fotek rychleji za sebou. Máme tedy volbu: buď JPEG, nebo nic. A špatná fotka je (někdy) lepší než žádná. Přijde na to. Ale o tom zase někdy jindy.

28.11.2016

Post navigation

Fotíme dlouhé nohy → ← Rady modelkám

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

  • Spodní nasvícení

    Spodní nasvícení

    Pokud fotíme při umělém osvětlení, platí jedna zásada: světlo musí přicházet shora. Ale zásady jsou tady od toho, aby se porušovaly. Že?
  • Rady modelkám

    Rady modelkám

    Jak se připravit na focení? Několik dobře míněných rad modelkám, abyste na fotkách vypadaly co nejlépe.
  • Photoshop – dobrý sluha, ale zlý pán!

    Photoshop – dobrý sluha, ale zlý pán!

    Photoshopovat nebo nephotoshopovat - toť otázka! Aneb upravovat fotky v počítači, nebo je raději nechat tak, jak jsou?
  • High Key – požehnání pro akty

    High Key – požehnání pro akty

    Technika High Key znamená fotky, ve kterých převažují světlé tóny. A je to náramná věc pro fotografování aktů. Většina žen vypadá lépe, ztratí se drobné nedokonalosti pleti a i odvážná fotka vypadá decentněji.
  • Nízkonákladová inspirace – protisvětlo

    Nízkonákladová inspirace – protisvětlo

    Stále tvrdím, že pro pěknou fotku není potřeba drahé vybavení. A vida, narazil jsem na pěkný příklad. Tyhle fotky by se opravdu daly pořídit i s laciným kompaktem.
  • Sranda musí bejt…

    Sranda musí bejt…

    Trocha humoru nikdy nezaškodí. Když je fotka nejen erotická, ale i vtipná, je to bonus navíc.
  • Úvod
  • Chci fotky
  • O webu
  • Přihlásit se
  • Registrace
Powered by WordPress | theme Layout Builder
 
UPOZORNĚNÍ: stránky obsahují erotiku

Obsah těchto stránek je zaměřen na akty a erotické fotografie. Pokud vám nebylo 18 let nebo pokud máte jakýkoli problém s erotickými fotografiemi, prosím nevstupujte!

Rozumím, chci vstoupit
Nechci to vidět!
Access Denied

You have been denied access to this content. If you feel this is in error, please contact a site administrator.

Nechci to vidět!